kuning kuning




Top List!


Get spotted HERE!

Jom Poret!

Widget

Wednesday 2 November 2011

Sakit Perut

Bismillahirrahim
Assalamualaikum wbt


"Tidaklah orang Muslim ditimpa cubaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.”

(HR. Bukhari-Muslim)



Sakit peruttttt! Semalam ana keluar masuk tandas hampir 8 kali. Dari lepas subuh sampai la malam tadi selepas selesai urusan dengan team Solehah dan Abg Farihin. Memang x selesa langsung. huhu. Sakit sangat perut. Tapi ana kuatkan diri untuk tidak menampakkan kesakitan yang ana sedang alami. Takut takut menjejas urusan kami pada hari itu. Setiap kali selesai solat, konfem! masok tandas. Ya Allah, tandas di Majid Negara, Kuala Lumpur tersangat la jauh dari bilik perbincangan kami. Memang ana rasa sakit sangat kt perut nih. Rasa yang mencucuk cucuk. Huhuhu. 


Bukan itu sahaja, bila lepas makan je..konfem terus masuk tandas. Huhuhuhu. Sedihnye. Ana memang seorang yang sentiasa berselera bila bab bab makan ni. Hehehe. Yes, i have a BIG appetite =) hehehe. Tapi bila dah salu sangat kuar masuk tandas..heran jugak. Sebab sahabat sababat lain ok jer. So INI BUKAN KERACUNAN MAKANAN! Hohoho. Byk nyer dugaan semalam. Dengan perut yang sakit, MENGANTOK pulak tu. Huhuhu. Nak tidurrr je mase dalam perbincangan. Rasa rasanya semalam memang hari mengantuk. Huhuhu. 


Luckily, abg Farihin sgt memahami. Kami diberikan masa untuk take a SHORT nap just to relax our mind n not to be too cruel to ourselves. Yaaaa..we need rest too! Thax abg farihin! Perbincangan diteruskan lagi sehingga malam. Huhuhu. Jam 12 malam baru dapat menjejak kaki di dalam bilik. Fuh! Lega! Puas hati dan letih! Alhamdulillah, Allah mudahkan segalanya. Dengan keadaaan ana yang sakit perut dan mengantuk..diteruskan juga perjuangan untuk menghabiskan tugasan =) 


Setiap orang pasti pernah mengalami sakit. Rasulullah SAW sendiri mengalami sakit demam berat. Namun begitu Nabi tetap sabar dan tabah. Beliau mengatakan kepada Ibnu Mas’ud ra, bahwa penyakit yang datang ke dalam tubuh seorang Muslim itu dapat menggugurkan dosa sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.

Dalam waktu lain, Rasulullah menjenguk Salman al-Fahrisi yang tengah berbaring sakit. Rasulullah bersabda. “Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.”
Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit. Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya, Nabi bersabda. “Janganlah kamu mencela demam. Karena sesungguhnya demam itu menikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim)


Alhamdulillah :) syukur. Teguran Allah buat ana supaya jangan alpa dengan limpahan nikmatNya. So, nak doa banyak banyakkkkk sebab doa orang yang sakit insyaAllah dikabulkan =) Moga kita sentiasa menjadi orang yang bersyukur =)






Sikap tidak-suka-bertangguh abg farihin cukup saya kagumi. Dia sanggup menghabiskan kerja sehingga lewat malam supaya keesokkan harinya bleh mulakan dengan kerja lain. Yeehaa! Sikap sebegini memang patut kita contohi. Especially! Bila bergelar pelajar madrasah Solehah, pembahagian masa perlulah bijak! 


PROCRASTINATION IS A THIEF OF TIME


Bertangguh adalah pencuri masa -DIRECT TRANSLATION! hehe. Yes! I agree 101%. Hatta bila nk cuci baju yang dah 3 hari dah terbiar, bila asyik bertangguh, baju akan menimbun dan pada waktu itulah menyesal "kenapa la aku tak cuci awal2" haish! Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna =) chill! hehehe. 








9.00am - 1.1.11


PERGI KELINIK!


Semakin saya tidak suka makan ubat, semakin selalu saya ke kelinik. Huhuhu :( my co-talent coordinator, Kak Faiza forced me to see doctor! Seriously, n frankly speaking i dont like meeting doctors! Huhuhu. Tak suke makan ubat. Sangat tidak suke. Kalau demam biasa2 memang akan elak dari nk jmpe doktor sebab taknak makan ubat. Rela tahan sakit sebab taknak makan ubat. Pelek..memang pelek. But itulah ana :) 


MasyaAllah, BANYAK nya ubat doktor bagi! Huhuhu :( ADE 4 jenis. Ubat gastrik, cirit birit, angin dan muntah! Hohoho. Ana disahkan gastrik LAGI! Huhu. Doktor cakap perut ana ada banyak lebihan asid yang menyebabkan ana gastrik dan akan selalu muntah. Setiap pagi memang sudah menjadi kebiasaan ana akan muntah lendir berwarna kuning. Doktor cakap lendir yang ana muntahkan tu adalan asid. Huhuhu. He advised me to take BUBUR sahaja n avoid makan benda2 berminyak. Huhuhu :( Another 3 days untuk siaran langsung Solehah! I need to get well SOON! huhuhu.







0 comments:

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks Design