kuning kuning




Top List!


Get spotted HERE!

Jom Poret!

Widget

Sunday 23 October 2011

Hidayah ALLAH

Bismillahhirahmanirrahim
Asslaamualaikum wbt




Hampir 2 bulan ana menyepi. Langsung tidak tercari masa untuk meng'update' blog. Mungkin benar kata sesetengah orang, masa 24 jam sehari tidak cukup untuk kita selesaikan segala urusan. Semakin d kejar dunia semakin jauh ia pergi. Terlalu banyak perkara berlaku sepanjang tempoh 2 bulan ini. Benar..Allah itu sebaik2 perancang. Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. 


"aku telah redha bahawa Allah itu Tuhanku, dan Islam itu agamaku, dan Muhammad itu adalah nabi dan rasulku"


Ana redha dengan setiap ketentuanNya walaupun kekadang ianya pahit untuk ditelan. Diusahakan jua diri ini untuk menerima hakikat bahawa ana sudah bergelar pelajar madrasah Solehah, sebuah program realiti TV Al Hijrah. Bagaimana ana boleh terjebak dengan program ini? Kelakar sangat. Hehe. Sesungguhnya Allah itu mendengar rintihan hambaNya. Waima ianya lintasan hati sahaja, Allah tahu. Allah Maha Mendengar. Subhanallah. Mungkin inilah wasilahnya. 



23 Julai yg lalu, selesai program Janataqwa di Taski Abim bersama-sama dengan hewi2 yang lain, kami mendapat satu jemputan untuk ke audition program realiti solehah TV Al Hijrah oleh Ustaz Suhardi. Maka untuk memenuhi jemputan itu, kami dengan muatan 3 buah kereta ke Merdeka Palace untuk sesi ujibakat. Pengerusi Hewi, Siti Raufa Sufrina, Timbalan Pengerusi Hewi 2, Hartini Mardan serta ana pergi untuk mencuba nasib dalam ujibakat ini. Tidak terniat langsung untuk mengikuti ujibakat ini kerana memikirkan dan sedia maklum bahawa ana belum cukup syarat untuk menyertainya. Huhu. 


Memegang nombor giliran 725, ana melangkah masuk ke bilik ujibakat dengan pelbagai persoalan di minda. 'soalan ape ek diorang nk tye' 'habisla aku kalo diorang tye sal dalil quran' 'jawab je la soalan yg d tya' 'ape nak jadi, jadi la' 'janji aku dah lepas audition, xdela rase bersalah kt ustat sehardi' ini adalah antara perkara2 yang bermain di fikiran ana. Sungguh ana x terfikir langsung untuk berada di bilik ujibakat itu. Mungkin ada hikmah di sebalik semua ini.


16 ramadhan, i had a call from 0322601766. Pada mulanya, ana just ignored the call sebab salu je dapat panggilan dari bank yg saje je nk buang masa call salah orang. Huhu. Until the 3rd time calling, i was suspicious. Dis must be an important call from someone. So, ana jawab panggilan tu, n pertanyaan pertama 'ni adibah ke?' well, dalam kepala trus terfikir, x mungkin kali ni org salah call kot. That call in the morning really change me now!




Perlu diinsafi dan disedari bahawa taufik dan hidayah yang dianugerahkan Allah kepada manusia sebenarnya tidak boleh diukur berdasarkan kepada keadaan zahiriah seseorang individu. Peluang yang terbuka untuk mendapatkan taufik dan hidayah adalah berada di dalam Al.Quran, oleh itu baca dan fahamilah Al.Quran, insya Allah kita akan kenal Allah (Tuhan) yang mencipta sekalian alam ini, termasuk mengenal diri kita sendiri.



Firman Allah yang bermaksud:
"Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu; dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman".
(Surah Yunus, ayat 57)





Sebaliknya, Allah mengurniakan hidayah-Nya kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya ,
 akhirnya jadilah mereka itu hamba Allah yang benar-benar beriman dan bertakwa. Maka apabila Allah sudah campakkan hidayah pada hati kita, maka berdoalah selalu moga Allah tidak menarik balik hidayahNya. 



Wallahualam =)

0 comments:

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks Design